Policy för personuppgiftshantering
Inledning och syfte
Syftet med denna policy är att säkerställa att Arevo hanterar personuppgifter i enlighet med EU:s
dataskyddsförordning (General Data Protection Regulation – GDPR) och beskriver hur vi på
Arevo samlar in, använder och skyddar dina personuppgifter.
Policyn omfattar alla behandlingar där personuppgifter hanteras.
Tillämpning och revidering
VD ansvarar för att behandlingen av personuppgifter följer denna policy.
Policyn ska fastställas av styrelsen och uppdateras vid behov.
VD är ansvarig för att hålla i processen kring uppdatering av policyn till följd av nya och
förändrade regelverk.
Denna policy är tillämplig för företagets styrelseledamöter, VD, medarbetare samt
uppdragstagare som berörs av vår verksamhet.
Organisation och ansvar
VD har det övergripande ansvaret för innehållet i denna policy samt att den implementeras och
efterlevs av verksamheten.
VD får delegera ansvaret och implementationen till lämplig person på företaget.
Alla medarbetare ansvarar för att de agerar i enlighet med denna policy och vad den vill
säkerställa.
Begrepp och förkortningar
Begrepp Betydelse
Personuppgift En personuppgift är all slags information som direkt eller indirekt kan
hänföras till en fysisk person som är i livet.
Registrerad Den fysiska person som direkt eller indirekt kan identifieras genom
personuppgifterna i ett register.
Personuppgiftsbehandling En åtgärd eller kombination av åtgärder beträffande personuppgifter
– oberoende av om de utförs automatiserat eller ej – såsom
insamling, registrering, organisering och strukturering.
Personuppgiftsbehandling
Varje personuppgiftsbehandling ska ske enligt följande principer:
• Laglighet
• Ändamålsbegränsning
• Uppgiftsminimering
• Korrekthet
• Lagringsminimering
• Integritet och konfidentialitet.
De personuppgifter företaget kommer att behandla om dig som anställd består av namn, adress,
personnummer, kontaktuppgifter till anhöriga, löne- och kontouppgifter. I övrigt kan vi komma
att behandla bland annat e-postadress, betyg, intyg, utbildningar och arbetslivserfarenheter,
fotografi, resultat från tester, hälsokontroll och resultat från drogtester.Företaget kan även behöva behandla känsliga personuppgifter om dig, såsom uppgifter om din
hälsa. Hälsouppgifter kan till exempel behöva behandlas för att vi ska kunna uppfylla våra
skyldigheter som arbetsgivare.
För det fall du ställer upp på att bli fotograferad eller att du utan uppmaning från oss lämnar
fotografi på dig själv samtycker du till att vi behandlar sådant fotografi.
Företaget behöver också samla in och lagra kontaktuppgifter för att kunna uppfylla avtal och
lagkrav eller för att kunna lämna offerter och hålla kontakt med kunder i pågående uppdrag
Företaget kommer inte samla in mer information än vi behöver för att tillhandahålla våra
tjänster till dig.
Våra uppgiftsbehandlingar dokumenteras löpande i GDPR-registret
Uppföljning och utvärdering av vår hantering av personuppgifter ska ske årligen.
Sparande av personuppgifter
Hur länge en personuppgift sparas beror på vilken personuppgift det rör sig om och syftet med
dess behandling. Som huvudregel sparas personuppgifter som rör:
- anställningsavtal, så länge anställningen består och därefter tio (10) år;
- uppgifter om affärshändelser, såsom uppgifter om tidrapporter, deltagare, uppdrag, lön,
faktura, deklarationer, bokslut, under avtalstiden och därefter för tio (10) år
- kontrolluppgifter, tills dess att vårt pensionsåtagande upphör.
Delning av personuppgifter
När så krävs kan vi lämna ut dina personuppgifter till tredje part, såsom leverantör för
löneadministration, teknisk support, drift av IT-system eller externa testföretag.
Vi kommer också att lämna ut personuppgifter som vi är skyldiga till enligt gällande lag,
domstolsbeslut eller om sådant utlämnande annars är nödvändigt för att medverka till en rättslig
utredning.
För det fall vi omfattas av en omorganisation, sammanslagning eller försäljning kan vi överföra
personuppgifter till den relevanta tredje parten, förutsatt att den tredje parten åtar sig att
behandla personuppgifterna i enlighet med denna Integritetspolicy.
Vi kommer inte sälja eller sprida personuppgifter till tredje part.
Utanför EU/EES
Parter som vi kan komma att lämna ut personuppgifter till kan befinna sig utanför det
Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet, EES, vilket innebär att personuppgifter kan komma
att överföras till länder utanför EES. I sådana fall kommer vi att vidta åtgärder för att säkerställa
att personuppgifterna fortsätter vara skyddade och även vidta de åtgärder som krävs för att på
lagligt sätt överföra personuppgifter till länder utanför EES.
Den registrerades rättigheter
Du som registrerad har rätt att kostnadsfritt, efter skriftligt undertecknad ansökan ställd till oss,
få besked om vilka personuppgifter vi behandlar om dig samt information om omfattningen och
syftet med sådan behandling. Du som individ har även rätt att när som helst begära att vi
utplånar eller rättar dina personuppgifter samt rätt att återkalla ett lämnat samtycke och
meddela att du motsätter dig fortsatt behandling av dina personuppgifter. Sådana rättigheter
gäller enbart när personuppgiftsbehandlingar inte omfattas av annan rättslig grund, som t. ex
skattelagstiftning, bokföringslag, arbetsrättslig lagstiftning och liknande.Incidenter
Eventuella incidenter rörande personuppgifter som vi behandlar ska utan dröjsmål rapporteras,
och senast inom 72 timmar anmälas till Datainspektionen, samt i övrigt vidtas nödvändiga
åtgärder med anledning av incidenten.
Personuppgiftsansvarig
Arevo AB Organisationsnummer 556995–8423
Adress: Box 4095, 904 03 Umeå
Kontaktperson: Niklas Åström
e-postadress: niklas.astrom@arevo.se